BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
بسم الله الرحمن الرحيم
أهلا وسهلا
to
Koperal Chegu Alep's Blog

Followers

Tuesday, November 16, 2010

...Cuti,Raye,Makan,Gemok....what???

yeh2... da cuti da pown...bestnye.. tp cuti dlm sebulan je kowt.. x terasa sngt la.. tp bersyukur dr xde..hahaha... wah bebas dr assignment... syoknye tdo, syoknye mkan, syoknye kuar jalan2... ala, tp komperm berat badan ak naek pnye.. hopefully it doesn't happen la... but for sure ak mst akn mmelantak pnye ape2 y dpn mate.. so shortlist tok cuti nie:

1> Makan bnyk2 ape y ak x dpt mkan sbelum nie...
2> Jalan2 ... jalan mne ag x jln beb
3> Shopping... duet mcm berjuta jew
4> Reunion.. kwn2 tah kemane
6> Genting2.. duet mne nk cri
7> Mandi sungai, mcm xpuas mandi bnjir jew
8> Tido secukup rase...hahaha

Monday, November 1, 2010

ISLAM DI HINA DI MALAYSIA!!!

Dunia akhir zaman semakin menakutkan bila
berkait dgn soal akidah. Nak jadi apa dah ni??
Patut laa ada yang kata tak nak ada anak.
Bukan takut nak beranak, tapi takut
ada anak yang terpesong akidah.. baik tak de langsung!!

Mufti Perak, Datuk Harussani Zakaria bangkit dalam isu ini dengan
membuat kenyataan akhbar bahwa umat Islam wajib isytihar perang
terhadap pertubuhan IFC itu dan minta 50 ahli politik Islam yang menurunkan
signature sebagai menyokong penubuhan IFC itu bertaubat kepada Allah swt
kerana dibimbangi aqidah mereka sudah terbatal [3]. Datuk Harussani juga
minta kepada semua penceramah, semua ustaz-ustaz yang mengajar
kuliah-kuliah dan semua khatib-khatib, supaya jangan lupa cakap benda ni
dalam kuliah-kuliah dan di atas mimbar-mimbar Jumaat bahwa pertubuhan
IFC ini adalah musuh Islam di M`sia.

Tuan-tuan tau depa minta apa kat PM?...
Depa send memorandum kepada PM meminta 15 perkara berhubung
dengan Islam supaya dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia
Antaranya:

1) Setiap anak yang baru dilahirkan di Malaysia jangan dikaitkan dengan
mana-mana agama sehinggalah anak itu berusia 18 tahun
- Tu dia tuan-tuan. Ini apa cerita ni? Maknanya, anak-anak kita langsung tidak boleh
dididikkan dengan cara Islam. Kita tak boleh bubuh nama Islam kat
anak-anak. Sampai umur 18 tahun, baru boleh duduk bincang di mahkamah,
tanya kat anak kita, 'Hang nak ikut ugama apa?'....Kalau dia kata nak
jadi hindu, maka jadi hindulah dia. Kita tak boleh nak buat apa sebab dah
digazetkan dalam Perlembagaan Negara.

2) Di dalam dokumen pengenalan mykad dan passport dihapuskan kolum
identiti agama - maknanya, perkataan 'Islam' yang ada kat mykad kita itu,depa
minta di'tiada' kan .

3) Mana-mana orang bukan Islam kalau nak kahwin dengan orang Islam, dia
tidak perlu masuk Islam.

4) Mana-mana orang Islam yang nak kahwin dengan orang bukan Islam,
mestilah dia tukar agama kepada bukan Islam.

5) Sebagaimana kerajaan Malaysia menyalurkan dana kepada masjid-masjid,
begitu juga kerajaan Malaysia mesti menyalurkan dana kepada semua rumah
ibadat orang bukan Islam.

6) Peraturan sekolah yang mengizinkan anak orang Islam menutup aurat
hendaklah dimansuhkan, kerana ia menghina agama bukan Islam.

7) Hapuskan mahkamah syariah kerana ia juga menghina agama-agama lain -
mahkamah syariah kalau takdak, habih la kita tuan-tuan... Walaupun la ni
bukannya perfect, tapi itulah satu-satunya mahkamah yang defence agama
kita. Kalau mahkamah syariah disingkirkan, masalah faraid pusaka, masalah
nikah kahwin, cerai talak apa semua tu macamana?...Kalau tak dak mahkamah
syariah, maknanya, perkahwinan tidak akan berjalan di atas akad nikah,
sebaliknya, perkahwinan akan dibuat secara berdaftar.

8) Mana-mana orang bukan Islam yang masuk Islam, semua hartanya
dikembalikan kepada waris yang tidak beragama Islam.

9) Mana-mana pasangan yang bukan Islam, apabila masuk Islam, maka hak
penjagaan anak tidak boleh diberikan kepada mereka.

10) Sebagaimana program-program di radio dan tv yang menerangkan tentang
ajaran Islam dalam bahasa ibunda masing-masing, begitu juga
ajaran-ajaran lain daripada Islam juga perlu diberi ruang.

11) Sepertimana Quran, hendaklah kerajaan Malaysia turut mencetak bible
dalam bahasa Melayu untuk diedarkan di seluruh negara.

12) Apa istimewanya Islam sehingga ditabalkan sebagai agama rasmi di
Malaysia ? ...lagi 3 ana tak ingat, anta boleh refer dalam Majalah Millenium
Muslim.

Ini dia tuan-tuan, Islam diludah depan mata kita sendiri, so mana
sensitiviti kita terhadap agama kita sendiri?...Datuk Harussani tegur PM
dan 50 ahli politik Islam yang sokong pertubuhan tersebut supaya
dibatalkan pertubuhan itu. Tau 50 orang Islam tu kata apa?...Depa kata kat
Mufti Perak, 'Ni lah kalau dah terlalu tua jadi mufti, tak open minded
langsung!'...Datuk Harussani balas dalam majalah 'Millenium Muslim',
katanya, 'Di atas sikap open-minded rakyat Malaysia yang terlampau lebih,
maka inilah hadiahnya!'...
Ini dia kata-kata seorang ulama di Malaysia . Yang lainnya sunyi sepi termasuklah akhbar-akhbar,
macam ada benda dalam mulut sampai tak boleh nak buka!

Kata Al-Imam Ibn Kathir didalam tafsirnya: Sepertimana yang Tartar
berhukum dengan berteraskan sistem pemerintahan yang diambil daripada raja
mereka Genghiz Khan yang telah mencipta untuk mereka undang-undang Yasak
yang merupakan sebuah buku menghimpunkan hukum-hakam yang diambil
daripada syariat yang berbagai, iaitu Yahudi, Nasrani, Islam dan lain-lain.

Dalamnya juga banyak hukum-hakam yang diambil daripada fikiran dan hawa
nafsunya semata, lalu dijadikan undang-undang yang diikuti oleh anak
cucunya. Mereka mendahulukannya melebihi kitab Allah dan Sunnah
Rasulullah, sesiapa yang berbuat demkian maka dia adalah kafir dan wajib diperangi
sehingga dia kembali kepada hukum Allah dan Rasulnya dan tidak berhukum
selain daripadanya dalam perkara kecil ataupun besar (rujukan tafsir
al-Quran al-'Azim oleh al-Imam Ibn Kathir jld. 2, m.s. 70. Cetakan Beirut)


SAPA YANG BACA ARTIKAL NIE 'DIWAJIBKAN' POST KEPADA SAUDARA MUSLIM
LAINNYA... KERANA INI SEBAHAGIAN DARI JIHAD... SUPAYA SAUDARA MUSLIM KITA DAPAT
TAHU TENTANG UNSUR-UNSUR MENGHANCURKAN ISLAM...

Sunday, October 31, 2010

...LDS Paper has done...

My first paper has finished already. what a joy for me. Yet my heart is still in extreme complication. The reason why my heart is like that is because of three more papers to be sit. OMG!!! Already think about the moment when all the paper done. Mummy, I already in EXTREMELY homesick mood

Saturday, October 23, 2010

...Pulun Kedah Pulun...


Come on my team for this season.. Kedah Darulaman... even this is not the place where i born.. but because already being the kedahan for almost 5 years, i will support kedah as my team.. Come on kedah.. pulun2..

Wednesday, October 20, 2010

... The Stomach is Singing for DSLR...

WAAAAAAAAAAA!!!!..my stomach is singing with the naughty song... why?? because i'm hungry...hehehe... this is all because my ambition to buy DSLR... hope can but it within this year..hopefully.. if anyone would like to donate to me some money, i with the open hearted and biggest ever smile will accept it...hehehe

Monday, October 11, 2010

... DSLR Addiction...

mom i want to buy a new DSLR... pliz3... i will buy it with my own saving money yeah...hehehe..
to improve my blog, i need a camera right?? so my target, one DSLR by the end of this year... need some money more... arghhhh... catuan makanan for saving my allowances...

Tuesday, September 21, 2010

...Hectic Month...

sory ur all... x dpt nk update blog sampai abes exam, just doakan kesalamatan sy n kecemerlangan dalam exam t k... selamat hari raya, maaf zahit batin

Wednesday, September 1, 2010

...Pizza hut...

today, i will get my allowance... wah, so happy after 14 days struggling without enough money... we planed to go to pizza hut to break our fast....hehehe... ok2, its late already, time to go there...tata... pizza hut... i'll come to u...kih3

Monday, August 30, 2010

...Hectic Month...

waa feels happy at last, my hectic month passed with flying colour...hahaha... a lot of events and things were happen on this month... start from my Kursus Kepengadilan Bola Sepak FAM and our class party with our beloved mentor.. i am very happy with the party because i was surprised with birthday cake for those their birthday on august. Thanks for those who planed the party.. for the course, the interesting moment was to be with En Subkhiddin, first Malaysian Referee for world cup in south africa. he shared his best moment and experiences and i think it was awesome to be with him. . I snapped some pictures from two major events on this month.. Check it out..
All the perticipants
Mr Subkhiddin
Mr Reff
coursebook
me n anip
me and zairie
zamir
fizah and cat
doreen and momo
fizah and our mentor(pn tengku)
ziha and diba
my cake

Tuesday, August 17, 2010

...I'm addicted to SNSD already....

video

 Tell Me- Girls Generation
Noe-do nal jo-ah-hal jul-eun mol-lat-suh
Uh-jjuh-myun jo-ah
Noe-mu-na jo-ah
Ggum-man gat-ta-suh na neh ja-shin-eul ja-ggu ggo-ji-bo bwa
Noe-mu-na jo-ah

Ni-ga nal hok-si ahn jo-ah-hal-kka-bwa
Hon-ja eoul-ma-na ae tae-un-ji mol-la
Gue-run-dae ni-ga nal sa-rang-han-da-ni
Uh-muh~! da-shi han bon mal-hae-bwa

Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Na-rul sa-rang-han-da-go
Nal gi-da-ryo wat-da-go
Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Neh-ga pil-yo-ha-da mal-heh~ mal-heh-jo-yo
Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Ja-ggu-man dut-go Sipoh
Gae-sok nae-gae mal-hae-jo
Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Ggun-i ah-ni-rah-go mal-heh~ mal-heh-jo-yo

Uh-jjum nae ga-su-mi i-ruet-gae ddwe-ni
Ga-su-mi jong-mal to-jil geot ga-ta
Ni-ga nal ball dde-myon jon-ki-ae kam-john-dwen
Sa-rahm-cho-rom joen-ki-ka ol-la

Ol-ma-na oh-reh ki-da-rin-ge mol-la
Ol-ma-na oh-reh ggun ggwot-nun-ji mol-la
Gu-rohn-dae ni-ga nal sah-rang-han-da-ni
Uh-moh~! da-shi han bon mal-hae-bwa

Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Na-rul sa-rang-han-da-go
Nal ki-da-ryo wat-da-go
Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Neh-ga pi-ryo-ha-da mal-heh
Mal-heh-jo-yo
Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Ja-ggu-man dut-go shi-poeh
Kae-sok neh-keh mal-heh-jo
Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Ggum-i ah-ni-rah-go mal-hae
Mal-heh-jo-yo

[Dancing]

Tell me tell me tell me you want me want me want me too
Tell me tell me tell me you love me too love me too

Hit me one time, baby dashi hanbeon
Ok banggeumhan-gun aljimanddol hanbeon
Yeah, kyesok malhaejwuh deuluhdo, deuluhdo, deulggo sippeo
Uhjjum ireon ilrigguminka shipeo
Omona jeonasseo eonjeona
Baby baby,

Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Na-rul sa-rang-han-da-go
Nal ki-da-ryo wat-da-go
Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Neh-gah pi-ryo-ha-da mal-heh
Mal-heh-jo-yo
Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Ja-ggu-man dut-go shi-po
Keh-sok neh-keh mal-heh-jo
Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me
Ggu-mi ah-ni-rah-go mal-heh
Mal-heh-jo-yo
Tell me tell me tell tell tell tell tell tell me tell tell tell tell tell tell me

More lyrics: http://www.lyricsmode.com/lyrics/w/wonder_girls/#share

Friday, August 13, 2010

...Fourth Ramadhan- Sahur...

wah... best gile ri nie, aku pakat2 ngan membe2 p mkan sahur kt Nasmer... aku lapaq roti telur...hahahaha... sanggup x tdo smpai kul 4 semata2 tkot terlelap.. starting after terawih, I put all my effort to finish the social studies project... arghhhh damn tired+boring... tik tok tik tok... the clock needle almost 4 in the morning.. and my project was done after all over the night spending time with my lappy and wimax just to finish the project.. after that, together with cat, z and ray, we went to Nasmer to enjoy our sahur.... Roti kosong+roti telur+ kopi panas= stomach ache ..... ayoyo... but the sahur was my real enjoyment after struggling night... here some candits from nasmer...

Enjoying my hot coffee
kantoi 2 pinggan
cat(the mat jiwang) siap bawak novel
my bill, ayoyo mahalnye

Thursday, August 12, 2010

...Ramadhan Ke 3...

ayoyo tired la... bored friday, what should I do... nothing more than sleep+ plays some eye tiring games...hahaha...  da ramadhan ke 3 nie, harap2 amalan aku sentiase bertambah n amalan2 sebelum nie pown dapat la di terima Allah... kepada kwn2 semua, jom kite tmbah amalan kite n menghayati bulan nie ngan penuh ketaqwaan.. mlm nie mcm biase berbuka di masjid ag la, bce tahlil ckit dlu, then bru berbuka... x sbar la... kepada kwn2 yang dpt berbuka bersama family di kampung halaman, jgn lupe lak ak y berada d perantauan nie..hehee... ape2 pown, ak ngan penuh rendah dri mengucapkan selamat berpuasa!!!!

...Reds agree deal for striker...


Manchester United is pleased to announce it has reached agreement with Portuguese club Vitoria de Guimaraes for the purchase of 20-year-old striker Tiago Manuel Dias Correia (better known as "Bebe") for an undisclosed fee, subject to a successful medical in Manchester later this week.

Personal terms have been agreed with the Cacém-born (Portugal) forward.

Tuesday, August 10, 2010

..AH LA WA SAHLAN RAMADHAN AL MUBARAQ..

Saturday, August 7, 2010

...Together We Ostracize The Laknatulllah Israel...

Wednesday, August 4, 2010

... buzy!!!!....

wah da lama x update blog aku nie.. sory guys... i was very busy to handle Macbeth Theater... the event will held on 7/8/10, at main hall of IPDA... everybody are invited keyh... dtg ye, doakan all the preparation that had done by us will be paid by the great performance on the day...

Monday, August 2, 2010

....love....

Cinta itu buatkan
Cinta utamaku lemah
Cinta aku pada si dia
Buatkan cinta aku pada Tuhan
Allah Yang Maha Esa
Buatkan cintaku pada Rasulullah
Kekasih Yang Maha Kuasa
Buatkan cintaku pada agama
Islam yang gah agung
Buatkan cinta aku pada iman
Nur yang sentiasa terang
Seakan-akan goyah
Umpama meniti jambatan rapuh
Yang kalau-kalau ditiup angin kencang
Rebah sujud sia-sia ke bumi



Cinta aku pada si dia
Mencalar kotor pada pahalaku
Bertambah erat pula
Pegangan si dosa-dosa
Cintaku pada si dia
Buatkan jiwaku resah
Bernanah dengan maksiat
Zina mata, zina hati
Buat aku terus-terusan gelisah
Melihat pasangan lain
Melayari bahtera durjana
Yang kononnya indah
Walhal aku tahu
Halal haramnya…
Meskipun aku tahu
Baik buruknya…
Sungguhpun aku tahu
Azab dan siksanya…

Bukankah cintaku aku pada si dia
Harus bawaku dekat
Ke kota pujaanku…syurga
Bukankah cinta aku pada si dia
Harus jauhkan aku sejauh-jauhnya
Dari neraka yang pedih azabnya

Jadi…
Mana mungkin cinta ini
Cinta aku pada si dia
Adalah cinta bisikan Allah
Mana mugkin cinta ini
Cinta aku pada si dia
Adalah cinta yang bisa buatkan aku
Bahagia dunia akhiratnya
Mana mungkin cinta ini
Cinta aku pada si dia
Adalah suci, tulus dan perawan

Aku muhasabah nilai cinta ini
Sebak dada, kusut jiwa
Menitis air mata seorang hamba derhaka
Mengenangkan betapa murahnya nilai cinta ini
Hinanya cinta ini disisi tuhan

Cinta yang aku dambakan
Cinta aku pada si dia
Tiada apa-apa erti buat tuhan
Hanya lumpur noda mengundang murka…

Rupa-rupanya
Cinta aku pada si dia
Tidak layak menggapai rahmat
Tidak layak menjemput berkat
Dan tidak akan pernah mengundang keredhaan

Maafkan aku Ya Allah
Maafkan aku untuk ada rasa
Cinta aku pada si dia
Yang tidak ada nilai di mata mu Tuhan

Ya Allah
Jodohku ditanganmu
Kalau benar
Cinta aku pada si dia
Hanya menambah timbunan dosa
Aku mohon ampun Ya Allah

Doaku…
Harapanku…
Pintaku dengan harap…
Harap dengan sangat…
Penuh rendah diri sebagai hambamu
Kurniakan aku masjid yang sempurna
Dengan jodoh yang baik-baik
Penuhi pertemuan dan perpisahannya
Dengan iman, nur dan rahmatmu…
Biar jodohku itu…
Buatkan aku dekat padamu Ya Allah
Biar jodohku itu…
Buatkan syurga nanti jadi naungan untukku
Biar jodohku itu…
Buatkan aku lebih mencintaimu
Lebih dari segalanya Ya Tuhan…
Ya Allah…Amin…

Thursday, July 29, 2010

...Al-Fatihah...

sedihnya bila kwn aku meninggal, die da la 1st friend ak kt kampong dlu, sngt2 baik, ak x penah nmpk die wat jahat kt ak, sedih sngt2, kami semua pasti merindui mu... Ya Allah, tempatkan la arwah Abdul Karim Bin Hamzah dalam kalangan org y soleh, sesungguhnya die mati dalam keadaan jihad... amin!!!

Al-Fatihah


(arwah karim)

...SweEt ThuRsdaY...

Today had no interesting event to tell but i got some nice and awesome pics...lets check it out.. some of the pics can be classified as 18sx!!!!hehehhee.

zack n wan as usual
gile ngantok
nyenyak kwn2 ku nie
ha yang nie bahaya ckit la, korg pikiaq sndri na

Wednesday, July 28, 2010

...Hayati Muzik Islam...

Muzik islam sekarang nie semakin berkembang...lagunya sangat indah dengan alunan muzik dan irama y menenangkan hati kita.. Maher Zain antara penyanyi yang sangat popular pada msa kini, jom kita hayati salah satu lagunya yang sngt2 best, Barakallah....

video

Monday, July 26, 2010

Malam Nisfu Sya'aban

malam nisfu sya'aban ku bermula di masjid... hari nie as usual puase ag... tp x berkesempatan plak nak buka puase lepas maghrib sbb trus p masjid tok bce 3 kali yasin, ayah awal2 ag da tepon suruh p msjid... thanks ayah.... erm bacaan yasin kt msjid d ketuai meor, baim ngan anwari.. sume budak piaq uh... selesai jew bacaan yasin, baim memberikan sedikit tazkirah pasal bulan sya'aban nie, antare y ak int, peristiwa kt bulan sya'aban nie antaranye perang badar di mana tentera islam seramai 313 org di ketuai Rasulullah S.A.W tercinta kita.. dlm perang nie kite menang...next dlm bulan nie, buku dosa n pahala kita nie bertukar, so that's why kite disunatkan tok bce yasin tue.. Bln sya'aban nie de 2 perkara penting:


1. Bulan sya'aban ini adalah bulan yang paling melalaikan manusia, sbb tue bulan nie bnyk pahala gak lau kite wat amalan mulia, Allah ngah uji kita,
2. Bulan nie Allah angkat semua amalan kita. Rasulullah suke berpuasa dlm bulan nie. Allah mengharamkan tubuh org yang berpuase dlm bulan nie ke neraka... so besar ganjaran uh, jom la puase k..
Ya Allah ya tuhanku, kau ampunkanlah semua dosa2ku...


Sya'aban oh Sya'aban

Syukur ke hadratNYA dan selawat dan salam buat junjungan kita Rasulullah SAW, Alhamdulillah kerana kita masih diberi peluang untuk bernafas dan menikmati keindahan ciptaan-Nya dan bersyukur sekali lagi kita masih diberi peluang untuk sampai ke bulan cintaan Junjungan Besar kita yakni Rasulullah..Bulan Sya'aban bermula dari 13 Julai 2010 hingga 11 Ogos 2010. Marilah kita banyakkan amalan di dalam bulan yang penuh dengan keberkatan ini dan sama-samalah kita terokai dan nikmati kelebihan yang ada pada bulan cintaan Baginda ini.
Sabda Nabi s.a.w. : 'Apabila masuk bulan Sya'aban, baikanlah niatmu padanya, kerana kelebihan Sya'aban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu'..

Barangsiapa yang berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi tauladan Nabi Allah Yusuf a.s. di dalam syurga. Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub a.s. dan Nabi Daud a.s. Jika dia sempurnakan puasanya sebulan di bulan Sya’aban, dimudahkan Allah atasnya Sakrotulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan di dalam kubur, dilepaskan daripada hura-hara Munkar dan Nakir, ditutup Allah keaibannya di hari kiamat dan diwajibkan syurga baginya.

Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Sya’aban dan akhir khamis daripada Sya'aban, dimasukan dia ke dalam syurga. (dari kitab Al-Barakah). Berkata Siti Aisyah r.a., bulan yang lebih dikasihi oleh Rasululah s.a.w. ialah bulan Syaaban. Sabda Nabi s.a.w.: 'Sya’aban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. Syaaban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani dan rohani)..'

Sabda Nabi s.a.w.: 'Bahawa puasa Syabaan kerana membesarkan Ramadhan. Siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Sya’aban, kemudian dia bersalawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa maka di ampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu, diberkatikan rezeki baginya..' antara lain sabdanya lagi: 'Bahawa Allah Ta’ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat..'

Sabda Rasulullah s.a.w.: 'Dinamakan Sya'aban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak dan puasa yang lebih afdhal sesudah Ramadhan ialah puasa bulan Sya'aban. Pengertian Sya’aban: Kemuliaan, Ketinggian, Kebajikan, Jinak, Cahaya..'

Sabda Nabi s.a.w.: 'Bahawa kelebihan Rejab atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihan Qur’an atas segala kalam. Kelebihan Sya'aban atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihanku atas segala Anbia’ (Nabi-nabi). Kelebihan Ramadan atas bulan-bulan yang lain seperti kelebihan Allah atas sekelian makhlukNya..'

Bulan Sya’aban, keagungan malamnya dengan Nisfu Sya'aban seperti keagungan Ramadhan dengan Lailatul Qadarnya. Maka pada malam Nisfu Sya’aban telah datang Jibril kepada Rasulullah s.a.w lalu katanya: 'Angkat kepalamu ke langit, itulah malam yang Allah beri padanya tiga ratus rahmat dan diampunkan Allah sekelian orang yang menyengutukan (syirik) denganNya dengan sesuatu, kecuali: tukang nujum, kekal dalam zina, kekal minum arak, derhaka terhadap ibubapa..'

Antara kelebihan lainnya, di bawah Arasy, Allah SWT telah mencipta sebuah laut yang amat luas sejauh mata memandang. Di permukaan laut tersebut Allah telah mencipta satu Malaikat yang amat besar. Sayapnya di sebelah kanan sejauh mata memandang dan di sebelah kiri sejauh mata memandang. Setiap kali umat islam berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW pada bulan Syaaban maka malaikat tadi akan turun ke dalam laut tersebut dan akan naik semula sambil mengibas-ngibas sayap-sayap dan bulu-bulu di badannya. Maka akan berguguranlah berjuta-juta titik air dari tubuh malaikat tersebut.

Sekiranya seratus kali umat islam berselawat maka seratus kalilah malaikat tadi akan turun dan naik kembali sambil mengibaskan sayap dan bulu pada tubuhnya. Dari setiap titik air dari tubuh malaikat tadi akan tercipta satu mailaikat lain yang mana setiap satu malaikat yang tercipta akan memohon dari Allah SWT akan keampunan dosa orang yang berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW pada bulan Syaaban sampai hari Qiamat. Sekiranya sejuta titik air yang gugur dari tubuh malaikat tadi maka terciptalah sejuta malaikat yang memohon keampunan orang yang berselawat. Oleh itu rajin-rajinlah berselawat pada bulan Sya'aban yang mulia ini kerana bulan Sya'aban ini adalah bulan Junjungan Besar kita Nabi Muhammad SAW dan bulan kecintaan baginda. Semoga kita akan tergolong bersama orang-orang yang mendapat keampunan dan rahmat Allah SWT di akhirat kelak.

Sunday, July 25, 2010

Cinta dari pandangan Imam Al-Syafie

Di sini aku nk kongsi cikit tazkirah yang aku wat research ckit... hope korg bleh amek sedikit pengajaran n input bru k....IMAM Al-Syafie banyak memberi pedoman dalam memilih kawan. Beliau juga mengakui sukar mencari sahabat sejati yang mahu berkongsi suka duka bersama.

Ketika menilai sahabat sejati pada waktu susah, katanya: “Kawan yang tidak dapat dimanfaatkan ketika susah lebih mendekati musuh daripada sebagai kawan.

“Tidak ada yang abadi dan tidak ada kawan yang sejati kecuali yang menolong ketika susah.”

“Sepanjang hidup aku berjuang bersungguh-sungguh mencari sahabat sejati hingga pencarianku melenakanku.

“Kukunjungi seribu negara, namun tidak satu negara pun yang penduduknya berhati manusia.”

Imam Al-Syafie turut meminta kita berhati-hati memilih sahabat kerana sahabat yang baik akan membawa ke arah kebaikan dan begitu sebaliknya.

Katanya: “Jika seseorang tidak dapat menjaga nama baiknya kecuali dalam keadaan terpaksa, tinggalkanlah dia dan jangan bersikap belas kasihan kepadanya.

“Banyak orang lain yang dapat menjadi penggantinya. Berpisah dengannya bererti istirehat.

“Dalam hati masih ada kesabaran buat kekasih, meskipun memerlukan daya usaha yang keras.

“Tidak semua orang yang engkau cintai, mencintaimu dan sikap ramahmu kadangkala dibalas dengan sikap tidak sopan.

“Jika cinta suci tidak datang daripada tabiatnya, tidak ada gunanya cinta yang dibuat-buat.

“Tidak baik bersahabat dengan pengkhianat kerana dia akan mencampakkan cinta setelah dicintai.

“Dia akan memungkiri jalinan cinta yang terbentuk dan akan menampakkan hal yang dulunya menjadi rahsia.”

Seseorang itu juga dapat menundukkan musuhnya dengan menunjukkan rasa persahabatan.

Imam Al-Syafie dalam hal ini berkata: “Ketika aku menjadi pemaaf dan tidak mempunyai rasa dengki, hatiku lega, jiwaku bebas daripada bara permusuhan.

“Ketika musuhku berada di hadapanku, aku sentiasa menghormatinya. Semua itu kulakukan agar aku dapat menjaga diriku daripada kejahatan.

“Aku nampakkan keramahan, kesopanan dan rasa persahabatanku kepada orang yang kubenci, seperti aku nampakkan hal itu kepada orang yang kucintai.”

..F.R.I.E.N.D.S.H.I.P..

I feel very sad when one of my friends neglects me... he doing something that I don't like.. i assumed that he knew that but why he still want to do that??? what the F@*K!!!!!... maybe he is not a true friend... his stupid behaviors make him deserve to be an animal, not as a human anymore, did u realize even animal also good in taking care of friendship but him..... please la, be a matured person la, dont make yourself being hated by everyone..come on la... i hope u will change ur mind and evaluate urself...thanks.....

Tribute To My Lovely Sister At IPDA

...My Lovely Sister...

ha ini akk angkat ak kt ipda... die nie baek sngt, slalu bg ak nasihat n tnjuk ajar.. slalu mara ak lau wat salah n slalu la tolong ak... die nie doctor cinta ak, slalu bg guide...hehehe... baek sngt ,aku suke ngan post die, nie post die:
I'm Glad I'm Me.,No one looks da way I do,I hve noticed..Dat it's true.No 1 walks the way I walk..No 1 talks the way I talk..No 1 plays the way I play..No 1 says the things I say..I am special,I am me..There's no one else.I'd rather be!dalin....
for u my lovely sista.. slalu la tnjuk ajar sy k....

THANKS!!!!----->>> Roslinda

Saturday, July 24, 2010

SunDay ClasS EnduRanCe

Today was a tough class because our classes were until 5 o'clock... whazzaaa... damn tired... started with mentor mentee with our mentor, Pn Tengku Fauziah(mummy), and ended with the English Studies at 5o'clock... waaaaaaaaaaaa so tired until the tiredness make me broke my fast...huhuhu... so sob... but hopefully the pahala will still on because of the niat...hehehe... I had captured some witty and awesome pictures... check it out.------>>>>>

....actually I was sleeping, not playing the laptop....


...damn dillegent...



... kantoi tido...


...Z are u sleeping again???...


...meja budak cemerlang...


...berehat sebentar bersama kit-kat....


...Guess who??...


....as usual, playing his dota game....

Aku Rindu Same Family Aku

                                                     Aku rindu bangat sama kamo sume wahai family ku

...family aku...


...ma n vapa tercinta...


....akk n abg....


...abg samad big boss....


...aku...


....ayah susu n ma susu aka....


....abg ashik n qaisara....


....akak tersayang(mushi) n adeq tersayang(fana)....



....adik-bradik susu ku....



....adeq ku yang tercomel....   


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...